Magusalt vürtsine porgandipirukas

neljapäev, 10. mai 2007



See lahtine pirukas on midagi natuke sarnast USAs populaarsele kõrvitsapirukale, aga siiski mitte päris. Tegu on ikkagi porganditega. Et asjast õiget mekki saada, peab pirukal enne serveerimist laskma täielikult jahtuda (ja lõpus kas või külmikusse panna). Soojast peast ei ole maitseelamus nii hea.

Magusalt vürtsine porgandipirukas
Ø 22-24 cm koogivormile

Põhi:
3.5 dl jahu
0.5 tl soola
1-2 spl fariinsukrut
120 g külma võid (väh. 80%)
paar spl külma vett
1 munavalge

Täidis:
4.5 dl keedetud ja püreestatud porgandit
2 dl suhkrut (vabalt võib täidist maitsta ja vähem panna)
2 muna
1 tl soola
2-2.5 dl piima või kohvikoort
1 tl jahvatatud muskaati
1 tl jahvatatud kaneeli
0.5 tl jahvatatud kuivatatud ingverit
0.5 tl jahvatatud nelki

Põhi:
Töötle köögikombainis või näpi kiiresti külm või fariinsuhkru ja soolaga segatud jahuga pudiks. Lisa 1-2 spl külma vett, töötle ühtlaseks, veereta palliks, keera toidukilesse või pane kaetud kaussi ja jäta vähemalt pooleks tunniks külmikusse. Taina võid valmistada ka päev varem.

Täidis:
Koori porgandid ja keeda pehmeks. Seejärel võid porgandid püreestada või kahvliga katki suruda (pildil). Sega täielikult jahtunud porgandipüreele juurde piim või koor, suhkur, lahti klopitud munad ja (soovitavalt värskelt) jahvatatud vürtsid. Vedeliku kogus võib natuke kõikuda olenevalt sellest, kas porgand on püreeritud või ainult katki vajutatud.

Rulli tainas küpsetuspaberil vormi põhjast natuke suuremaks rattaks. Kummuta tainas ümmargusse lahtikäivasse vormi ja vajuta kohale. Jäta pealmine küpsetuspaber oma kohale ja kalla sellele kiht ube, herneid või spetsiaalsed küpsetuspärlid või võta küpsetuspaber ära, torgi põhi kahvliga läbi ja toesta tainaääred tugevamat sorti alumiiniumfooliumiga. Küpseta põhja ca. 15 minutit 200 kraadini eelsoojendatud ahjus, seejärel eemalda toestus. Pintselda kuum põhi vettimise vältimiseks kiiresti üle munavalgega.
Kalla täidis kuumale põhjale ja pane kohe ahju tagasi. Küpseta 200-kraadises ahjus 40-50 minutit. Pirukas on valmis, kui tainaäärest paari sentimeetri kaugusele torgatud tikk jääb puhtaks (keskelt peabki natuke "kartlik" jääma - muidu kuivab kook liigselt).
Lase täielikult jahtuda ja serveeri :)

Märkus: pildil ei ole pirukas pealt teise tainakihiga kaetud - lihtsalt vorm oli suurem, aga kahekordsest tainakogusest jäi üle ja peale sai laotatud kaunistusribad.
Jahu ja porgandi kogused on mahuühikutes, sest ei kokanud omas köögis ja kaalu polnud käepärast. Seega võivad need kogused ka natuke kõikuda.

4 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Porgandipirukas on minu elus vist ainuke toit, mida ma ei söö. Ma maitseks seda Sinu oma kindlasti, ja tee kõrvale viilukese jah, aga mingi aja pärast hakkab vastu millegipärast. Lapsena ma ei söönud seda üldse. Nüüd ikka söön, aga kui saab valida, siis seda ma ei võtaks ;););) ei teagi, miks ei söö. Maitse asi.

Ja maitse üle ei vaielda, vaid kakeldakse :D

Anonüümne ütles ...

Tuulekaru kirjutas enne :D

Evelin ütles ...

vot selle ma võtaks! ma ei saa aru, miks ma siiamaani ühtegi porgandipirukat teinud pole, kuigi porgand on otsapidi mu põhitoiduaine:)ja ma oleks kohe käsi, kui korraldaks õhtusöögi, kus iga käik on porgandikäik. võtad väljakutse vastu? oh palun võta:D

Thredahlia ütles ...

Tuulekaru: mulle kakelda ei meeldi, vaielda küll, aga mitte maitse üle :P ja porgandiga mul ka kana kitkuda pole.

Evelin: Palun väga, teeme, Tartus, sel laupäeval, ühekohaline arv käike :D kuidas selle väljakutse vastu võtmisega nüüd on? :D:D

Postita kommentaar