Kuri suhkur ja süsivesikud

Kolmapäev, 20. aprill 2011

Me üldjuhul (loodetavasti) teame, et suhkur kujutab endast, olenemata rafineerituse astmest (!) kehakaalu tõstvaid tühje kaloreid ja tekitab keemilist sõltuvust analoogselt alkoholi ja muude meelemürkidega.
Aina enam räägitakse aga, et kristalliline suhkur, suhkrusiirupid ja Ameerika mandritel levinud fruktoosirikas maisisiirup, just fruktoosi tõttu, on inimorganismile lausa mürgised ning võivad pideval/piisavas koguses tarbimisel põhjustada lisaks ülekaalule ka palju tõsisemaid tervisehädasid. Ja kahjuks pole need jutud "naised saunas rääkisid" tasemel  nagu paljud toitumismüüdid, vaid põhinevad teadlaste aastatepikkusel tööl saamaks aru suhkru mõjust inimese füsioloogiale.

Aga lugege ise NYT lihtsat ja silmiavavat maailmakeelset kirjatükki "kurjast" suhkrust.

Mida te nüüd arvate igapäevasest magustoidu-traditsioonist ja iganädalasest küpsetamiskultusest? :)


Siia juurde tasub ehk linkida veel teinegi hiljutine tekst... Räägib meil ju vanarahvas, juba ette rutates - enamasti alusetult, et last ootav ema peab sööma "korralikult", ikka kahe eest, ei tohiks end piirata ja peaks oma isusid kuulama. Selgub, ja mitte esmakordselt, et ema rasedusaegne toitumine mõjutab last ka peale sündi.  BBC teeb kokkuvõtte ootava ema süsivesikutevaesest dieedist tulevase lapse tervisele. Selgub, et ema rasedusaegne süsivesikutevaene menüü muudab lapse geenide avaldumist epigeneetiliselt ja soodustab sündiva lapse ülekaalu hilisemas elus. Süsivesikud ei tähenda õnneks vaid suhkrut.

Ma pole kaugeltki ekspert toitumise alal, kaugel sellest, aga minu tervis (sh normaalne kehakaal) on mulle tähtis ja enda jaoks olen praeguseks loetu põhjal jõudnud järeldusele:

  1. MÕISTLIKUD KOGUSED! Keha (energia)vajadus olgu söödava kogusega vastavuses...
  2. Vähem kiireid süsivesikuid ja "tühje kaloreid"
  3. Mitte karta rasva (sh vältida light-tooteid)
  4. Rohkem valku (peamiselt süsivesikute asemel, sh piimatooted, liha ja kaunviljad va soja)
  5. Pigem rohkem köögivilja (eriti lehelist) kui puuvilja, aga pigem puuvilja kui puuviljamahla
  6. Toidu kõrvale ja janu kustutamiseks juuakse vett (piim on toit ja mahl magustoit, mitte jook)
  7. ...
... ja magusaisu on mul õnneks loomupoolest kogu aeg puudulik olnud :)

Keeleliselt

Pühapäev, 3. aprill 2011

Ei ole populaarne tallekeel, on hoopis seakeel, see harilik. Soola-pipra-loorberiga keedetud ja hoolega kooritud. Maitses rukkileival magusa sinepiga hea, lausa "keele viis alla". Nii... tuleb tulevikus poovida oma isusid koertega paremini jagada, sest neilgi on keedetud keel üks lemmikmaiuseid :)

Keedetud keel

Üks eriti lihtne ja maitsev magustoit

Mind ei ole koogid-tordid-magustoidud kunagi liiga sügavalt liigutanud. Ja meelega ei ole ju ka mõtet omale ebatervislikku magustoiduharjumust, iganädalast küpsetamist vms külge kasvatada eksole. Aga eks vahel ikka juhtub, kasvõi meeslemmiku tungival nõudmisel.
Teine asi, millega mu suhted liiga soojad pole olnud, on harilik kohupiim, enamasti liiga hapu ja ebameeldivalt teraline. Kohupiimapastat suure hädaga olen kasutanud, magustatud ja vanilliga varianti, aga ega seegi eriti ei isuta. Kohupiima asemel kasutan parema meelega ricottat ja kodujuustu. Seda seni, kuni ma komistasin mahedamaitselise ja kreemja tekstuuriga Nopri kohupiima otsa, mis pigem läbi sõela hõõrutud mahedat kodujuustu, kui seda harilikku pakikohupiima meenutab. Mõnus!

Nii siis said kokku Nopri kohupiim, vaarika toormoos ja kodumaised kaeraküpsised - maitses üllatavalt hea. Ja seda ütlen mina, kes ma lapsepõlvest saati kõiki kohupiim + moos/kissell/puuviljad kombinatsioone peaaegu vihanud olen.

Eriti lihtne magustoit