Kapsarullid ei ole vanaemade teadus :)

teisipäev, 31. oktoober 2006


Kapsarullid on üks neist toitudest, mida vanaema tegi ja mina ei söönud. Kohe üldse ei maitsenud. Nüüd, kui ise teen, siis söön küll ja maitseb ka. Ega ma samamoodi ei teegi, igaks juhuks. Vanaema pani rullidesse ka saia, kui seal riis juba niigi oli, ja otseloomulikult kasutas ta harilikku valget peakapsast ja seahakkliha. Olen retsepti endale "ideaalseks" timminud. Minu arust tulevad parimad kapsarullid just käharast peakapsast ja vasikalihast, ka lehed tulevad sel käharal sellil palju paremini lahti ja tervislikum olla ta ka.
Aga kui üks variant ära tüütab, siis saab ju nii palju asju asendada. Näiteks veiseliha kana, kala, seentega või liha koos seentega, lisada porgandit, hautada vee või puljongi asemel purustatud tomatitega, teha lihata täidiseid... Riisi asemel võib kasutada tangu, kruupi, riivsaia, teraviljahelbeid jne., keegi ei keela täidises katsetada erinevate maitseainete ja kas või pähklite-juustudega :P
Pildid on vanad, aga jube kapsarulliisu tuli peale, vast õnnestub nädalavahetusel seda oma lemmikvarianti teha... kui kuskilt kähara isendi leian.

Kapsarullid
  • 1 kg kähar peakapsas (ehk savoia kapsas) või paar pisemat
    500 g vasikahakkliha (või lambahakkliha)
    1.5 dl riisi (soovitavalt pudruriisi või 4-5 dl eelmise päeva ülejääki)
    3 spl oliivõli
    2 sibulat
    3-4 küünt küüslauku
    soola
    musta pipart
    ürte, ohtralt
    vett
Keeda kõigepealt valmis riis ja jahuta.
Eemalda kapsalt võimalikult juure lähedalt ettevaatlikult kõik rulli keeramiseks sobivad lehed ja lao virna. Eralda ülejäänud kapsas "juurikast". Viimane viska ära. Ära mängi toiduga :P
Aja vesi vähese soolaga keema ja pane kapsa "sisu" potti. Virna laotud lehti keeda mõnekaupa ja mõni minut korraga (valget peakapsast keedetakse eemaldatud juurikaga, kuid muidu ühes tükis, kähar peakapsas on õrnem ja nii hästi ei tööta). Jahuta ja lao lehed virna tagasi.
Tükelda pehmeks keedetud kapsasisu suurde kaussi. Lisa hakkilha, riis, õli, köögikombainis purustatud sibul ja küüslauk ning maitseained. Maitsestada tuleb üsna tugevasti, sest riis võtab palju maitset endasse. Sega ühtlaseks. Vajadusel võid lisada natuke vett või hapukoort - täidis ei tohi liiga tihe jääda. (Kalatäidisele sobib hästi hoopis rõõsk koor.)
Lõika kapsalehtedel roots õhemaks, siis õnnestub rulli keeramine lihtsamalt ja on parem süüa.
Võta leht ette nõgus pool ülespoole ("kausina") ja roots enda poole suunatud. Pane rootsupoolsesse otse paras ports täidist, keera ääred täidise peale ja rulli kinni.
Lao rullid ahjuvormi ühenduskoht allpool - siduda ei ole vaja. Rulle võib enne ka pannil pruunistada, aga mina harilikut ei viitsi ja maitsev saab niigi, tervisesõbralikum ka.
Nirista rullidele veidi õli ja riputa soola. Kalla vormi põhja paar cm kuuma vett. Küpseta 225-kraadises ahjus 20 minutit, siis alanda temperatuur 150 kraadile ja hauta fooliumi all veel tund-poolteist kuni kaks. Vajadusel lisa vahepeal vett.

9 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Näh, mul on tunne, et ma tean, mida ma täna oma meestele süüa teen. :)

/me neelatab.

Anu ütles ...

ohh, kapsarullid, mu arm...:) ma võiksin süüa kõiki neid variante, millest sa kirjutad, jalõpmatuseni, iga päev.

kahju et poes vasikahakkliha ei müüda, turule jõuan üsna harva...
ma kunagi tegin mingeid liharulle hiina kapsast, ja need olid ka üsna hääd. hiina kapsas muidugi läheb väga pehmeks kätte ära. aga maitse - maitse üle ei vaielda!:)

Anonüümne ütles ...

Kaubamajas on alati vasikahakkliha... Tartu omas vähemasti :P

Aga käharat peakapsast küll ei ole näind... muidu prooviks isegi teha :S

Anonüümne ütles ...

me kapsarulle pole teinud, aga mees mul teeb sarnaselt täidetud paprikaid ja siis keedab neid siukses paksus tomatiplöginas. pagana head kah.

Anonüümne ütles ...

Nämma. Kapsarullid on minu lemmikud, kuigi ma olen senimaani alati peakapsast "vägistanud":) Peaks tolle teisega proovima.

Samas .. Kord käisime ühe Netimehega söömas. Mehed nagu ikka - liha. Ja kui siis mina otsustasin kapsarullide kasuks, siis .. Ühesõnaga tehti mulle selgeks, no vähemalt üritati, et nood pole ju üldse söövada :D

Naljatilk!

Thredahlia ütles ...

Maksimarketis on ka saada olnud nii vasikahakkliha kui ka käharat peakapsast (viimast on ikka mujal ka aeg-ajalt nähtud).
Teistest kapsastest :) Valge peakapsa küljest ei saa enne keetmist lehti lahti, vähemasti mitte tervelt, aga tervena keetes ja pärast kuumalt lehti harutades või jahtumist oodates läheb palju rohkem aega. Maitse on ka muidugi teistsugune, kuigi hea, ja tunnistagem ausalt - ei näe nii efektne välja.
Hiina kapsas jälle kipub ühest otsast lagunema ja teisest sitkeks ja kiuliseks jääma...
Midagi peaks saama teha ka jääsalatiga, selle peas variandiga, aga selle proovimiseni ei ole ma veel jõudnud (lisaks kardan, et on õrn ja kipub ära lagunema).

Anu ütles ...

ohohh, äkki siis laagri maksimarketiski on saadaval vasikahakkliha... see oleks küll lahe!

Thredahlia ütles ...

Harilik veisehakkliha ajab ka asja ära ;) vasikas lihtsalt tundub hõrgum.

Anonüümne ütles ...

Ka mina ei söönud lapsepõlves kapsarulle, just riisi pärast. Nüüd ise kasutan riisi asemel hoopis saia ja hakkliha asemel olen ära kasutanud ahjuprae ülejäägid. Nämma.

Postita kommentaar