Jogurtist ja muust

neljapäev, 19. oktoober 2006


Eestis pidada olema kõikse suurem maitsestatud jogurtite valik. Tore on, aga valida pole ju midagi (no kui päris norima hakata). Mitmel põhjusel. Esiteks ei ole ma kunagi aru saanud, miks pagana pärast meie jogurt nii hapu peab olema - juuretist annab ju ometi valida, aga see ei pruugi teisi kuigivõrd häirida. Olen mahedamaitselist jogurtit siiani piiri taga nautinud (õigemini polnud kodumaal varem selle hea ja õige peale sattunud). Teiseks jogurtite koostis... no ma mõistan, et lisandina kasutatakse odavat ja "keemiat" täis moosi, maitsestatud variante tihti ei ostagi, aga miks peab jogurtisse, hapendatud piimatootesse, toppima säilitusaineid? Või modifitseeritud tärklist, paremal juhul želatiini? Kui kogu see tärklis, mis me varjatud kujul muuga koos sisse sööme, kokku liita, siis võiks kartuli tarbimise üldse maha jätta. Enamus ketšupeid on ju lausa punane tärkliselahus, Heinz ja Meira on sõbralikuma koostise poolest silma jäänud, aga ega minu silmad ka käike ei näe.
Rasvata piimatoodete otstarbest ei ole ma ka siiani aru saanud, aga see on omaette pikk ja keeruline teema.
Ühesõnaga soov head ja kasulikku jogurtit süüa on piimaleti ees nuhtlus! Probiootilised bakterid on ju tore nähtus, igati tervitatav, aga see muu?

Padjaklubis jäi kõrvu, et Sadamaturul Pajumäe talul lett pidada olema ja et seal mahe jogurt täitsa saadaval on. Mahe igas mõttes, nii tootmise kui ka maitse poolest.
Aga et minu päevad pikaks kipuvad, siis ei lootnud ma seda uudist lähematel päevadel kaeda. Täna siiski õnnestus turule pääseda :) nauding omaette. Köögiviljaleti ääres kipun end täiesti unustama, aga mitte oma neljajalgseid taimtoidulisi sõpru. Raske kotiga käisin ka Sadamaturult läbi. Ja ongi, täitsa taga lõpus, täitsa Pajumäe talu lett. Ei tea, kuidas ma seda varem pole tähele pannud. Kipun vist rohkem suurt siseturgu külastama (liha pärast). Valikud tehtud ja kähku koju proovima!

Taevalik. Mahedamaitseline maitsestamata mahejogurt... koostiseks vaid pastöriseeritud täispiim ja juuretis. Ja milline meeldivalt paks konsistents. Riivleivaga variant (millele tõesti vaid suhkrut ja riivleiba on lisatud) maitses ka hea. Igatahes olen veendunud, et varsti vaevab mind sama probleem, mis Väikekassigi - mida kõigi nende liitriste mannergutega peale hakata?

Nii siis saigi mu tänaseks lõunasöögiks leivajogurt koorekaramelli ja jõhvikatega. Ei, ma ei ole dieedil, lihtsalt koorekaramell koosneb puhtalt koorest ja suhkrust ning sisaldab 514 kilokalorit 100-s grammis. Nopri koorekaramell oli tore avastus Konsumist, juba mõnda aega tagasi - hommikul saia peale määrimiseks näiteks, mõõdukalt muidugi.

Aga nüüd genoomiuuringute referaadi juurde tagasi... pakiline sai hingelt ära räägitud :D

15 kommentaari:

KK ütles ...

Nopri koorekaramell on kohutavalt rammus ju :). Mulle maitseb nende küüslaugukohupiim, vahel müüakse ETK poodides. Saida kohupiima rosinatega armastan ma ka:).

Jogurtite kohapealt väga huvitav lugemine. Ma tarbin ise väga palju jogurteid aga siltide järgi alati ei saa ju aru, mida sisaldavad. Erilised lemmikud on Helluse omad.
Kas sa tere maitsestamata jogurtit oled ka uurinud? Kas see on sama kahtlane kui maitsestatud?

Anonüümne ütles ...

loost oli kasu. täna poes vaatasin silte kui ogar. jogurtid said kaunid ja igati biod valitud korvi.
a siis olid tulnud uued väikesed magustoidud, siuksed e-segused /et mu maohaavad ikka rõõmustaksid/ kuna oli mustsõstra ja vaarika maitselist, siis ei saanud ostmata jätta, sest siin enamus jogurteid on selliste "lõunamaa" puuviljadega tehtud.

Anonüümne ütles ...

tegelikult tuli veel üks mõte seoses nende juttudega.
kui ma olen nii nädal kaks söönud väga tervislikult ja puhtaid tooteid jne jne, siis peale seda on suuur isu saada korralikku rämpstoidu kebabi või bureki või no midagi sellist kus ikka rasv tilguks.
ja ei saa sest isust mudu üle kui sellele järgi /või järele???/ andes.

Thredahlia ütles ...

Maitsestamata jogurtid on selle võrra paremad, et moosi ei sisalda ja enamasti tulevad lisaained just moosiga kaasa. Konkreetset koostist peab ikka pakilt vaatama.

Mis kebabis kahjulikku on, kui see on hästi valmistatud (ja milline osa sellest rasvast tilgub)? Türklased ju pole veel meeletute koguste kebabi tarbimise kätte välja surnud :D

KK ütles ...

Ma uurisin ka täna silte :) ja tere maitsestamata jogurtis oli tärklis ja źelantiin täiesti olemas. Lõpuks ostsin hommikujogurti ikka hinna järgi nagu üks keskmine eestlane kunagi;). Ei saa vist minust teadlikku tarbijat...

Anonüümne ütles ...

no mul on löug alatasa rasvane peale kebabi söömist. a nagu selgus eilsest arstilkäigust, siis hüvasti köik mis on hea rasvane, alkoholisisaldusega etc:(

Anonüümne ütles ...

Mina eelistan aga hoopis keefiri igasugustele jumalteabmisimejogurtitele..

Thredahlia ütles ...

Hee, maitse üle teatavasti ei vaielda, kakeldakse. Eks igaühele jäävad omad eelistused :).
Keefir-hapupiim jäävad minu puhul siiski niisama joomiseks, kama manu, suvisteks marja-banaani-jäätisekokteilideks, pelmeenitainasse. Hommikusöögiks, magustoitudeks ja paljuks muuks eelistan jogurtit, just mahedat, hapupiimalised kipuvad tihti liiga hapuks (ja vedelaks) jääma.

Maarjale: ilmselt räägin ma aiaaugust selle kebabi koha pealt. Minu kogemus pärineb otse Türgist ja vaimustavast şiş kebap'ist, Euroopalik döner on ilmselt hoopis midagi muud :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Kebab

Anonüümne ütles ...

vot türgi oma ma pole söönud. meil serblased häste teevad.

aga tahtsin hoopis muud asja küsida. sa ütled, et rasvata piima tarbimisest aru ei saa. ma ka päris hästi ei saa. aga arst palus mul juua minimaalselt 0,5% või rasvata. ma küll püüdsin vaielda, et 1,6% mida joon, on ka ok, kuid ta jäi enda juurde. ons seal siis tõesti mingi vahe, või tahtis ta lihtsalt et tema sõna peale jääks?

Thredahlia ütles ...

Ma ei tea ju põhust, miks ta just nii soovitas. Ilmselt pead lihtsalt rasva tarbimist piirama.

Niisama igapäevaselt (kindla põhjuseta) ei ole vahet ilmselt kas tarbida 0.5 või 1.5% piima. 1.5 või 3.5% on juba vahe olemas. Viimasest saab organism ehk isegi kaltsiumi kätte.

Anonüümne ütles ...

haa, nad ei tea lõpuks isegi täpset põhjust. ainult uurivad ja keelavad kõiksugu asju.

Pille ütles ...

Aahhh, järjekordne vana postitus, mis mul kahe silma vahele jäi:( (Kuupäeva vaadates - 4 päeva pärast mu suurt kolimist - on see muidugi seletatav). Mina otsisin naastes tükk aega jogurtit, mida kogu aeg süüa tahaks ja mis oleks hea ja paks, nagu mu suur lemmik, kreeklaste Total. Tead küll, selline, kus lusikas püsti seisma jääb? Lõpuks tegin ise kodus väga algeliste vahenditega täpselt sama head ja paksu, nagu see ehtne kraam:)
Zhelatiini ja tärklise kasutamine hämmastab tõesti. Ja et see nii levinud on, hämmastab samuti..

Thredahlia ütles ...

Kreeka omaga võrreldavat pole ma Eestist leidnud, aga Pajumäe oma nõrutades saab midagi sarnast... vähemalt mitte nii haput kui poeomad harilikult.

Pille ütles ...

Ainus koht, kus mina Total jogurtit olen leidnud, on Stockmann Tallinnas ja sedagi mitte alati. Väike tops maksab 25 EEKi vms. Kallis, aga sellest paned 3 sl uue portsu jaoks kõrvale (ja sellest saab liitri jogurtit ja siis uuesti liitri jne).
Ülejäänud pistad kohe pintslisse:)

Thredahlia ütles ...

Oot-oot, räägi nüüd täpsemalt. Seda 3 spl kasutad siis täispiimaga või kuumutatud täispiimaga või kuidas? Poepiim ju liiga lahja... (Või noh, minu kogemus on pigem Türgi jogurtitega, paksudega ja mahedatega ja mõnusatega, aga need olid küll üsna rammusad).

Postita kommentaar