Caesari salatist nii ja naa

kolmapäev, 19. mai 2010

Esiteks peab mainima, et tegu on mu lemmiksalatiga, aga kahjuks saan seda ainult kodus ja valitud tuttavate juures nautida, sest Eesti söögikohtadel on selle salati komponentidest ja kastmest väga kummastavad arusaamad.

Caesari salat koosneb Rooma salatist, krutoonidest ja kastmest . Selle salati retsepti leiutas poolkogemata Caesar Cardini, Itaalias sündinud, San Diegos elanud ja Mehhikos töötanud kokk, 4. juulil 1924. aastal, kui kliendid tuli toita, aga köögis toiduaineid nappis.

Caesar'i salat Rooma salat


Caesari salat EI OLE praekana ja majoneesiga jääsalat või "hiinakapsas"! Olgu kui tahes maitsev - kui tellin Caesarit, siis ei oota ma majoneesise jääsalati kuhja otsas grillitud paprikat ja kanaribasid, vaid õige kastme ja krutoonidega hunnikut Rooma salati lehti.

Esiteks salati materjal... Caesari salat tehakse Rooma salatist ja ainult Rooma salatist, mis ei närtsi nii kiiresti kui harilik lehtsalat, ega oma spetsiifilist maitset nagu jääsalat.
Hea värkse kodumaine Rooma salat on täiesti mõistliku hinnaga müügil näiteks Keskturul Uus-Kongo talu letis.
Rooma salat peaks kastmega kokku segamse hetkel olema kuiv ja külmikukülm, nii pakseneb salatiga kokkupuutel kaste ja jääb paremini lehtede külge. Algses retseptis jäetakse salatilehed terveks, et neid saaks mugavalt näpuvahel süüa. Noa-kahvliga söömiseks peaks lehed rebima suurteks tükkideks.

Ja kaste... kui toores muna tekitab (põhjuseta) vastumeelsust, siis võib muna asemel kasutada majoneesi, aga ikka koos muu sinna juurde kuuluvaga.
Anšoovised jällegi, mida paljud retseptid kasutavad, ei ole kohustuslikud. Salati retsepti autor olla lausa nende kasutamise vastu olnud - õige maitse tuleb hoopis Worcesteri kastmest . Veel hullem, kui anšoovised on asendatud "Kipperi anšooviste" või muu kodumaise "vürtsikilulisega", mis salatikastme vastikult kalaseks muudab.
Parmesan võib käia nii kastmesse kui salati peale, maitse asi - algses retseptis on juust kastmes.

Mina kasutan peaaegu seda Nami-nami retsepti, selle erinevusega, et muna asemel on 2 munakollast ja anšooviste asemel topeltkogus Worcesteri kastet ja juustu panen harilikult kastmesse.

Krutoonid saab hästi kuivaks ja krõbedask 200-kraadises ahjus. Vahel on neile tore lisada ka oliiviõli ja ürte.

Aga vaadake parem ise, kuidas seda salatit tema sünnikohas tänapäeval tehakse.

Caesar'i salat

Ahjaa... ja see, et ma ülehomme San Diegosse lendan, on siinkohal puhas kokkusattumus, aga karta on, et ma ka seal mõne versiooni Caesarist ära proovin :)

27 kommentaari:

Tuuli ütles ...

Olen kahe käega poolt ja noogutan innukalt kaasa. Need hädised improvisatsioonid Ceasari salati teemal on vahel ikka masendavad. No jääsalati olen vahel isegi välja kannatanud, aga mul õnnestus Pärnus mingis kohvikus saada hiina kapsa, riivitud eesti juustu ja mingi neetud hamburgerikastmega valmistatud salatit, mis menüüs figureeris Ceasari salati nime all.
Kommentaarid vist liigsed...
Mul endal kasvuhoones mitu rida rooma salatit kasvamas just kõnealuse salati tarbeks. Vahel käin ja silitan neid taimekesi eelseisvate naudingute ootuses rahulolevalt mõmisedes :)

Ülle ütles ...

Rooma salat on fantastiline salatiline, kahju jah, et söögikohad arvavad millegipärast, et küll hiina kapsas käib küll.
Eelmisel aastal sai teda ka ise esimest korda kasvatatud (no kaua sa seda ikka mujalt noolid:)) ja paljud salatid peale Caesari temaga tehtud. Sel aastal vaimustus mõistagi püsib:).

evli ütles ...

Mis asi on see Worcesteri kaste? Äkki see siin Roomas mingi teise nime all müügil? Või mis seal sees peamiselt on?

Thredahlia ütles ...

Oleks mul aed, ma kasvataks ka :)

Evli, asendada on seda üsna võimatu, aga ma hästi ei usu, et teil seal ei müüda...
http://en.wikipedia.org/wiki/Worcestershire_sauce

Pille ütles ...

Mõnus salat ja valus teema :)
1. Kahtlustan, et eksisteerib mingi kirjutamata Eesti kohvikute koodeks, kus on mustvalgel kirjas, et kohvik PEAB menüüsse lisama Caesari salati. Isegi kui salatil pole miskit pistmist algse salatiga, siis ikkagi on menüüs Caesari (kana)salat kirjas.
(Laial tn oli paar aastat tagasi koht Quam (?). Sealne "Caesari salat Quami moodi" sisaldas kanafileed, peekonit, lutserniidandeid ja kastet. wtf?????)
2. Uues kohas on alati hea tellida Caesari salat ja brüleekreem. Ütlevad koha kohta nii mõndagi :D

Thredahlia ütles ...

Pille, harilikult ütlevad sama, mida eelmiseski kohas...

Kusjuures see minu mainitud jääsalat-majonees-röstpaprika-praekana oli täitsa hea, aga miks talle nii valenime küll külge pidi pookima?! Niisama kanasalat röstitud paprikaga ei sobinud?

Tullia ütles ...

Hiljuti just pettusin Caesari salatis, mille tellisin Tartus La Dolce Vitas. Muidu pakuvad mõnusat itaalia toitu, mitõttu ka ootused oli kõrged.

Pille ütles ...

Täpsustuseks siis seda, et too Quami salat koosneski vaid neist neljast kompoendist. Ilmselt oli koka loogika, et kana peab olema ja idandid=rooma salat ning krõbe peekon=krutoonid??

evli ütles ...

Rooma restoranides menüüsid läbi vaadates pole ma veel kordagi Caesari salatit näinud. Mu hea sõber Sitsiiliast ütles, et see salatitamine pole Itaalias üldse oluline- salat on värske lihtne segu erinevatest rohelistest, mida süüakse peale secundot ehk pearooga, et suu ja meel uuesti värskeks saada. Muidugi pole ma veel eriti VIPides restodes käinud. Kui käime, siis proovime :) Ja seda kastet lähen ka otsima...

Thredahlia ütles ...

Evli, ega sel Caesari salatil ju polegi Roomaga mingit pistmist, aga maitsev on sellegipoolest :)

Profa ütles ...

2. Uues kohas on alati hea tellida Caesari salat ja brüleekreem. Ütlevad koha kohta nii mõndagi

Jaa Pille - oled lootusetu optimist:) Aga tõsisemalt, sellise nalja jaoks peab olema ikka suhteliselt hea koht, muidu võib lihtsalt nälga jääda.

Anonüümne ütles ...

mhh, miks siis nälga? kui tellid caesari salati, mis pole caesari salat, aga on lihtsalt maitsev kanasalat, siis ei söögi?

Profa ütles ...

Muidugi söön,kui on lihtsalt maitsev kanasalat, aga konks selles ongi, et tihti ei ole tegu ka maitsva kanasalatiga. Mina pirts ei ole, aga tihti võib juhtuda ka see, et klassikalise koostisega toidu asemel võib saada asja, milles on ootamatud koostisained, mida söögi tellinud inimene ei armasta, on allergiline, misiganes, niiet igaüks ei sööks vast ka. Retooriliseks minnes - kui moslemile tuuakse klassikaline vasikalihatoit, mis on tehtud kui "lihtsalt maitsev sealihatoit", tuleb ju jama.

Thredahlia ütles ...

Olen jätnud söömata ja saatnud kööki tagasi, sest Caesari salat sisaldas toorest paprikat (!) - seda poleks nime järgi küll kuidagi eeldada saanud ja toores paprika salati sees on minu jaoks suhteliselt õõvastav.

Samas salati, mis nimele ei vasta, ma pahas tujus saadaks juba põhimõtte pärast tagasi, samamoodi nagu kõrvetatud kohvi või külma supi. See ei ole ju see, mida ma tellinud olen - järelikult ei kavatse selle eest ka maksta :)

Ewli ütles ...

Haha, no kuidas ei ole Roomaga tegu kui Rooma salatist tegema peab seda?!?! Eino tänaseks on varutud pea kõik koostisained ja lõunaks teeme ära! Roomas!

Thredahlia ütles ...

No vaata, see Rooma salat olla jälle pärit hoopis Kreekast Cos'i saarelt (ja inglisekeeli seda tihti hoopis selle saare nime järgi kutsutaksegi) :D
A Sa naudi!
Roomas!

Anonüümne ütles ...

Tere! Kas on suur patt kasutada Felixi Caesar dressingut? Tänan.

Thredahlia ütles ...

Tere!
Tänan kohvikõrvase huumori eest!

Tõsisemalt - patt ei ole, küll aga ei maitse nagu Caesar.

Anonüümne ütles ...

Dressingust: ongi nii? Meessõber ei leidnud poest L&P üles ja laekus rõõmsalt Felix käes:)Jube kahju.

Katrin ütles ...

Huh, paljast mõttest Eesti restoranides pakutavatest Caesari salatitest ajab mul südame pahaks. Ma ei tea, kas ma nüüd olen hiljaks jäänud ja ma ei tea ka kas San Diegos on "Atlanta Bread Company" kohvikut aga kui on siis, minu soe soovitus oleks sinna Caesari salatit sööma minna. Imehea! Ja proovi ka Martha Stewart'i (kõikide ameerika koduperenaiste ja minu suur iidol) retsepti, mis on minu isiklik lemmik ja väga sarnane "Atlanta Bread Company"'s pakutuga. Retsept-http://www.marthastewart.com/recipe/caesar-salad-2

Anonüümne ütles ...

Tõesti huvitavaid versioone Caesari salatist leidub siin Eestimaal. Parim leid oli ühe cateringi firma reklaambrožüürist: Caesari salat kanafileega. Hind oli täitsa vastuvõetav ja siis hakkasin koostisosi lugema:
1)jääsalat .. noh, loogiline ju, et see on odavam kui Rooma salat.
2) majoones - ??
3) värske kurk ja ananass - edasi ma ei lugenudki, sest see hakkas meenutama kana-köögivilja-puuvilja salatit majoneesiga.

Olen ise ka proovinud kastet teha, kuid ei viitsi sellega jännata ja nüüd ostan hoopis Marks ja Spenceri toidupoest Caesari salati kastet (kui see muidugi jälle otsa lõppenud ei ole, nagu tavaliselt).

Anonüümne ütles ...

Ikka kõik tuleb ise teha, alles siis tuleb see tõeline ja maitsev ning õigete komponentidega.
Ülejäänu on puhas plagiaat.
Ja maitsev on ta tõepoolest!

Unknown ütles ...

Kindlasti proovin ka seda salatit teha, väga ahvatleva välimusega.

Tahaks veel lisada, et sattusin ostma Tartust jõululaadalt Lock& Lock toidusäilituskarpe. Muuseas selliseid toorsalateid ja üldse toitu, mis järgi jääb, olen nyyd pannud nendesse karpidesse. SUPER hästi hoiab toidu värskust.
Neil ka e-pood olemas ja kauba saadavd koju kätte ka!
www.locknlock.ee

Thredahlia ütles ...

Kas eelmise kommentari autoril niimoodi ümbernurga ja valega häbi oma kaupa reklaamida pole?
Inetu igatahes!
Ja plastist toidunõude reklaam ei sobi siia blogisse kohe kuidagi...

pisike putukas ütles ...

olen värske toidublogija ja keskturu sage külastaja (2 korda nädalas vähemalt), ja no tee mis tahad, ei ole leidnud Uus-Kongo letti, sain ilusa Rooma salati pundi täna Pärna talust...äkki oskad seletada kus täpselt Uus-Kongo talu lett asub? ette tänades, Karin :)

Lausperfektne ütles ...

Uus-Kongo lett kolis Sadamaturule, sellepärast sa seda seal enam ei leiagi :)

Pille ütles ...

Mõtlesin Sinu peale, armas Thredahlia: https://www.facebook.com/naminamiretseptikogu/posts/10152180627554605 :)

Postita kommentaar