Viinast, friteerimisest ja õlletainast...

kolmapäev, 31. oktoober 2007

Harold McGee kirjutas kunagi oma blogis ja The New York Times'is alkoholist friteerimistainas, lausa viinast, kui täpsem olla. Lugesin ja võtsin teadmiseks, kuid polnud proovinud. Nüüd proovisin ja vahe on tõesti tuntav! Alkoholi sisaldava tainaga jääb friteeritud toit meeldivalt krõbedam, kui harilikus pannkoogitainas.

Artiklis soovitatakse munata tainast, mis sisaldab vedelikuna õlle ja viina segu ning nisu- ja riisijahu. Ühtlasi kasutatakse krõbedama-õhulisema tulemuse saavutamiseks veidi küpsetuspulbrit ja/või lausa karboniseerimist. Viin paraku ei kuulu mu baarikapi põhivarustusse ja nii kasutasin klassikalisemat õlletainast. Muna selles tainas räägib küll teooria vastu, aga... küll ma "selle õige" variandi ka ära proovin :P

Kuuldavasti on friteerimisõli temperatuur kõrgem kui keeval veel, mistõttu vesi tainast aurustub ja selle krõbedaks jätab. Alkohol aurustub teatavasti veelgi kiiremini ja õrnad mereannid ei küpse üle. Lisaks vähendab alkohol tärklise veesidumise võimet ja lahustab nisuvalku gluteeni, nii et ei teki saiatainale elutähtsat, aga friteerimistainas pigem ebasoovitavat gluteenivõrgustikku. Samal põhjusel asendatakse osa nisujahust riisijahuga. Õhumullid alkoholist ja küpsetuspulbrist muudavad aga lõpptulemuse õhulisemaks.

Õlletainas friteerimiseks

1 muna
100 g jahu
3-4 dl heledat õlut
1/3 tl küpsetuspulbrit
soola
meelepäraseid friteeritavaga sobivaid vürtse

sibularõngaid, kalafilee tükke, kalmaarirõngaid, vähisabasid, suuri krevette, köögivilju, vms.

Löö kaussi lahti muna ja sega sellesse jahu. Lisa vähehaaval ja vispeldades õlu pannkoogitaina konsistentsi saavutamiseni. Maitsesta ja kasuta.
Aja õli kuumaks, kasta friteeritavad kuivad toiduained tainast läbi ja friteeri kuldseks. Nõruta majapidamispaberil liigsest rasvainest ja serveeri kuumalt.

7 kommentaari:

AlaR ütles ...

Sa kohe oskad söögiisu tekitada :)

Pille ütles ...

Ma õlletainaga olen frittinud asju küll ja küll, aga vot seda viinaga tainast tahaks kunagi isegi proovida..

Anonüümne ütles ...

nn mereandide õhtu kukkus küll väga maitsvalt välja :)

Evelin ütles ...

Toredalt tark jutt:)
Aga riisijahu asemel võks siis ju kasutada ka mõnd teist gluteenivaest jahu?

Thredahlia ütles ...

Jospel: ma olen õel :P

Pille: mulle seostub frittimine mitmeks päevaks õlilõhnalise köögiga millegipärast, aga nii palju, kui on võrdlusmomenti, oli õlletainas harilikust iga kell üle. Kahtlutan, et "õige" tainaga on tulemus veel parem.

Triinu: iga kell - kui kompanjonid küülikut ei karda! :D

Evelin: just nii. Mu meelest seal kusagil isegi räägiti tatrajahust... loogika igatahes kehtib.

AlaR ütles ...

mulle selline õelus igatahes meeldib :) see tuleb vist sõnast õde jah? :)

Thredahlia ütles ...

vend - vendlus -> õde - õelus :D

Postita kommentaar