Teenimatult tundmatutest kitsemamplitest ja seenešnitslist

teisipäev, 5. oktoober 2010

Seenešnitsel


Kitsemampel sobib toiduks kupatamata. Noored kumerad kübarad viivad keele alla veinimarinaadis või täidetuna ja ahjus küpsetatuna, vanemad ning juba lapikud sobivad seenešnitsliks ( jahus-munas või õlletainas praetuna), salatiks, pirukatäidiseks, omas mahlas ja/või kerges soolvees säilitamiseks. Seenešnitsleid jällegi võib serveerida tomatimarinaadis nagu paneeritud liha või kalagi :)

Kitsemampel on Eestis üks teenimatult tundmatutest söögiseentest. Mina olen muidugi õnnelik, et mu lemmikseened ka nädalavahetuse õhtupoolikul mind metsas ootavad (kui keegi neid jalaga segi peksnud pole), aga et tegu on meil ühe levinuma seenega, siis jagaksin seda naudingut heal meelel teistegagi. Sel aastal jätkus õhtupoolikul isegi puravikke, kukeseeni ja riisikaid, sest inimesed ei jõudnud neid lihtsalt metsast välja vedada, meie sealhulgas, aga see kipub siiski suur erand olema.
Pealegi on tegu seenega, mida metsas ühegi mürgise seenega pole ohtu segi ajada, kui just nägemise puudumise kohta arstitõendit ette pole näidata. Kes korra on proovinud, see neid metsa enam ei jäta :)
Kitsemamplid meeldivad mulle sedavõrd, et eelmisel laupäeval sai Saarjõe looduskaitsealal hommikul ja seenehooaja lõpu puhul korjatud lausa jääs seeni - kitsemampleid ja lehterkukeseeni.

Esimesel pildil noored kübarad, teisel keskealine šnitsliks sobiv seen ja kolmandal juba korjamiskõlbmatud vanurid. Kitsemampli vanust näitab hästi tema eoslehtede värv. Noortel söömiskõlbulikel on need heledad kreemikad (4. pilt), vanadel võrdlemisi tumedad. Vanadel kipub ka kübara äär end üles rullima, mis samuti peaks näitama, et korjata enam ei tasu.

Kitsemampel, noored mütsid


Keskealine kitsemampel


Kitsemamplid, liiga vanad


Kitsemampel

9 kommentaari:

Pille ütles ...

Ma oma ämmale vägagi tänulik, et ta ca 2007 mulle neid kitsemampleid tutvustas (tema, vana seeneguru, "avastas" need ise alles aasta varem). Tõeliselt mõnusad ja aromaatsed seened, kohe iseloomuga.
Suured on minu arust veidi liiast, aga väikesed on tõelised kompud :)
Õnneks müüakse neid tihti ka turul (no ma ei jõua nii tihti metsa, kui Sina :))

Anonüümne ütles ...

mina korjan nad küll üles, kui on ilusad (sest ma korjan vaid ilusaid ja noori seeni) aga kingin ära, sest millegipärast mulle ei sobi nende järelmaitse. kuna sageli kasvavad nad koos kukekate, liivatattide, pilvikute jms, siis nopin nad ikkagi üles.

Anonüümne ütles ...

Oi, suured tänud vihje eest. Olen andunud kitsemampli korjaja, ja seda just nende suurepärase maitse pärast (olen neid otse metsaski hammustanud, tõeliselt hästi maitsevad minumeelest). Aga shnitslit olen siiski teinud ainult sirmikutest, mida sel aastal õnnistuslikult palju olen leidnud. Nädalavahetusel on aga ees minek metsa, kus mamplitest sulaselgelt uputab, ja siis jätan suured kübarad tükeldamisest kõrvale ja teen hoopis "kotletti" :)
Aitäh veelkord!

Anonüümne ütles ...

olen kuulnud mõnelt seeneinimeselt, et kitsemamplit võib segi ajada rohelise kärbseseenega...
veinimarinaadis kitsemampel on ülihää, tänud!
thea

Thredahlia ütles ...

Minagi korjan neid maitse pärast!

Suurem tõenäosus rohelise kärbseseenega segi ajada on rohelistel ja hallidel pilvikutel - seda on ka reaalselt juhtunud. Kärbseseen, eriti roheline, on teist värvi ja neil esineb tupp, kitsemamplil mitte.
Valge kärbseseen jällegi on ka vana seenena nii kübara alt kui pealt puhas valge ja mitte kollakas ning halli kirmega nagu kitsemampel. Kitsemampel pole kunagi valge.
Aga seenevõhik võib muidugi puraviku ja pilviku ka segi ajada, kui pealt sarnast värvi on.

Üldiselt on kitsemampel üsna lollikindel ja ohtlikke sarnasusi tal pole.

Elina ütles ...

kitsemampel on juba lapsest saati üks minu lemmikseeni.üks peamine põhjus maitse kõrval oli ka see, et alati nad kasvasid suurte hulkadena koos:D

Anonüümne ütles ...

Tänaseks siis kitsemamplishnitslid proovitud. Ega enam eriti sobilikke kübaraid metsast ei leidnud, aga mõne siiski. Ja elukaaslane ütles, et olla paremad kui sirmik. Viimane nimelt muutuvat peale praadimist peaaegu olematuks, ent kitsemamplikübar säilitab oma lihavuse ja maitset on seega palju rohkem. Ühesõnaga väga maitsev oli, aga suurema maiustamisega peab nüüdseks vist juba järgmise seenehooajani ootama.

Kats ütles ...

Kitsemampel on tõesti hää. Kohati olen isegi õnnelik et paljud seda seent ei tunne :) - jääb ju endale sedasi rohkem.
Marineeritud kujul on need seened lausa ulmeliselt head ning selle šnitsli proovin küll järgmisel aastal ära.

Ühegi teise seenega on seda seent lausa võimatu segi ajada.

Anonüümne ütles ...

tänud vahva postituse eest. Selle šnitsli variandi peale polekski ise tulnud, aga oli oi-oi-oi kui hää. ja täidetud kübarad samuti!
katre

Postita kommentaar